Fris in je hoofd!

Echte leiders gaan...... bij rood!

Hems Zwier - Tuesday 09 March 2010 - 07:08 - 369 x read
Kennen jullie het boek ‘The tipping point’ van Gladwell. Inmiddels al een aantal jaren oud. Mooi boek over het viraal maken van ideeën. Hoe kan het dat iets ineens een hype wordt, wat zijn daar de onderliggende werkende factoren. Dat soort dingen! Kan het boek aan iedereen aanraden, maar ga het er verder niet over hebben. Ik werd getroffen door een ander tipping point. Zondag zag ik in een flits een weekoverzicht waarin Agnes afscheid nam van de politiek. Althans aan het huidige trekken en sleuren om het SP-schip naar beter water te leiden. Grote wallen, een triest gezicht!

Plaats daar de stuurman van de viermansbob eens naast. Na de eerste run in een interview roepen, ‘dat er een flinke deuk in het zelfvertrouwen is geslagen’. Ik zit perplex achter het scherm, sta al met de telefoon in de hand…deze man moet geholpen worden. Dit is een noodkreet! De interviewer brabbelt gewoon door naar zijn eindshot!
Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan met voorbeelden die allemaal te maken hebben met zo’n omslagpunt! Het punt waarop ineens iets lijkt te breken. Vaak leidt dat tot drastische maatregelen. Een soort openbare boetedoening voor falend leiderschap. En vlak daarachter de vernieuwing..…het nieuw elan! Dat de pijn gaat wegnemen en de partij of het idee tot grote bloei gaat brengen. Hou dat beeld even vast. De nieuwe leider! En daar gaat het fout of niet? Gewoon een vers hoofd, maar niets geleerd!

Denk even mee, hoe kan het dat een partij qua zetels gehalveerd wordt en niemand dat zag aankomen? Hoe kan het dat die stuurman in die bob stapt en denkt, verrek dit kan ik niet. Kom op zeg, dat zie je toch aankomen! Dat hoor je en dat voel je. En dan doe je er wat aan! Dat laatste klinkt logisch, maar is het blijkbaar niet. Ergens zit dat schakelaartje van het omslagpunt en dan pas KLAK! En dan doe je er wat mee. Ja eigenlijk niet meer, want meestal is het dan te laat.
Waar ligt dat nou aan. Willen leiders niet horen dat er iets mis is? Of durven leiders zelf niet te zeggen dat het mis gaat? Of durven we het hen niet te vertellen! Gewoon naar de CEO lopen en zeggen, joh waar ben je nou mee bezig, dit gaat toch fout! En dan met een glimlach vervolgen… zullen we dat eens nader bekijken.
Is het dan toch waar, krijgen wij de leiders die we verdienen! Of het nu sturende of dienende leiders zijn? Zonder de waarheid in pacht te hebben, moeten we daar dan niet eens wat aan doen? Moeten we niet in elk bedrijf, sportclub of vereniging een ‘board of leadership’ inrichten. Nee, geen ondernemingsraad, die hebben we al. Daar wordt onderhandeld! Nee een ‘klankbord voor leiderschap’

Hoe kan dat er uit zien? Pakken we voor het gemak even de organisatie bij de kop. Neem eens tien willekeurige medewerkers uit een organisatie, van hoog tot laag, liefst verschillende rollen. Neem tien partners van andere willekeurige medewerkers. Partners kunnen veel concreter aangeven wat er goed en slecht gaat! Neem tien medewerkers van willekeurige klanten en voeg daar voor het aroma nog eens tien willekeurige niet klanten bij. Lekker behapbaar groepje van veertig kijkers en luisteraars naar het hart van de organisatie. Natuurlijk zijn de aantallen arbitrair, het mogen er ook 400 zijn;-) Elke maand mogen die veertig drie vragen beantwoorden. Een vraag over organisatieperformance: halen we de gestelde doelen? Een mensgerichte vraag: zijn we blij? En natuurlijk de leiderschapsvraag, doet onze leider het goed? En nu komt het, je geeft jouw antwoord door te kiezen voor een kleur….groen, oranje, rood. Nee, geen toelichting, dat is te makkelijk! Niets moeilijke teksten! Nee, gewoon een kleurrijk A4. Als je als leider vijfendertig van de veertig rood scoort, ga je op onderzoek uit, toch? Ga je praten, ga je denken, ga je onderzoeken!

Ja en dat probleem van die ‘doorzeurende’ leiders die het niet zien aankomen dan? Simpel! Aan elke leider vragen wij bij aantreden, maar één ding: na hoeveel maanden van hoeveel rood stap je op? Willen de echte leiders nu opstaan!


U kunt rustig bellen, dan kom ik het ‘klankbord voor leiderschap’ bij u implementeren!
www.HemsZwier.nl ©

Replies ()Replies RSS

Ronald van den Hoff - Tuesday 09 March 2010 - 09:26Je hebt ook leiders met het bekende 'bord voor de kop'...Balkenende verliest al jaren kiezers, maar mag gewoon blijven zitten...als het zo doorgaat krijgen we Balkenende 5 met Bos naast hem...
Dus een organisatie heeft hier ook een eigen verantwoordelijkheid om leiders aan te spreken op 'het bord voor de kop'...
Hems Zwier - Tuesday 09 March 2010 - 10:22@Ronald. Helemaal eens, het is wat mij betreft een wederzijdse verantwoordelijkheid. Elke leider moet eisen dat men hem/haar kritisch aanspreekt. Maar te vaak durft men dat niet en krijgt de leider een hofhouding van JA-knikkers.
Mieneke Vaas - Tuesday 09 March 2010 - 10:35Herken veel in het stuk, maar in de praktijk speelt bij het beoordelen van leiders een bijzonder aspect mee. Met name charismatische leiders 'dwingen' een groene beoordeling af. Niet op grond van  uitstekende prestaties maar dankzij het efficient inspelen op gevoelens. Kritische geluiden worden in de kiem gesmoord door een gebrek aan vertrouwen op te voeren en conflicten worden op de man/ vrouw gespeeld. Kritiek wordt dan nooit inhoudelijk tegen het licht gehouden maar in een vroeg stadium als vormfout weggeredeneerd.
Het zou mooi zijn als organisaties en leiders zich realiseren dat zij hun bestaansrecht ontlenen aan de mensen om zich heen.
Hems Zwier - Tuesday 09 March 2010 - 11:01@Mieneke Ja, dat bedoel ik nou...de hofhouding of trekjes die zorgen voor het in stand houden van een hofhouding. Dat kan anders en 'echte' leiders staan daar toch voor open! Maar vandaar dat een gedeelte van het klankbord zou moeten bestaan uit buitenstaanders;-)
Chantal Klaver - Tuesday 09 March 2010 - 11:06Toch vraag ik me af of het werkt. Een talentvol topman kan vrij goed een beeld creëren wat hij graag wil. Kijk naar Rijkman Groenink bij ABN AMRO. Nog geen jaar voor het ineenstorten van de bank, is hij tot Nederlander van het jaar gekozen en was ABN AMRO favoriete werkgever bij studenten. Weliswaar werden kritieke stemmen uit het bestuur ontslagen, maar daarover kwam niets naar buiten.

Dat is volgens mij de uitdaging bij talentvolle topmensen, kun je erachter komen of hun eigenbelang voorop staat of dat het voor hun echt om het bedrijfsbelang gaat.
Gert Veenhoven - Tuesday 09 March 2010 - 18:02

@Hems, mooi idee maar denk dat de groepssamenstelling een leuk discussie punt wordt.
De leider wil denk ik zijn stakeholders in de groep vertegenwoordigd zien en naast medewerkers, familie en klanten zijn daar ook nog andere zoals (lokale) overheden, leveranciers, aandeelhouders (?!).
Als je deze (vaak tegengestelde) belangen kan verbinden heb je het als leider goed gedaan; denk ik dan.

De bob-sleeer vind ik persoonlijk niet zo'n goede case van slecht leiderschap. Vond hem namelijk best wel dapper; dode bij het rodelen & uit de bocht bij de training + nieuw materiaal, moeilijke bochten etc. gaat je als leider (en de rest van de bob) denk ik niet in de koude kleren zitten.
Om dan je terug te trekken wetende dat je een hoop ellende over je heen krijgt vanuit publieke opinie en de bob-slee bond vind ik nogmaals dapper en verdient respect.
 

Latest change by: Gert Veenhoven on 09-03-2010 17:03
Hems Zwier - Tuesday 09 March 2010 - 19:02 @Gert Het gaat om het idee, de samenstelling van de groep kan aangepast worden. Wat mij betreft gaat het er om dat 'de leider' ziet 'doe ik het goed of niet'. Desnoods per doelgroep! En als hij/zij het niet goed doe, actie, terug op de rails. Maar goed ik begrijp dat we nog wat moeten sleutelen aan het idee! ;-) Overigens begrijp mij niet verkeerd. Ik denk ook dat de bob stuurman een moeilijke, maar juiste beslissing genomen heeft. Waar het mij om gaat is dat ik denk dat de stuurman hier al veel langer mee bezig geweest is. En waarom is dat nou nooit gezien of bespreekbaar gemaakt. Of heeft hij bespreekbaar gemaakt en is het gebagatelliseerd. Dat blijft mijn vraag. Zou hem overigens graag eens ontmoeten!

@Chantal Eens, maar een echte leider zal zich vergewissen dat hij een goede monitor heeft om te zien of hij/zij het goed doet, denk ik. En dat vraagt durf. Je gaat daar redelijk kwetsbaar staan en roept....vertel mij hoe ik het doe. Veel makkelijker is om een mooi verhaal te vertellen en om een hofhouding te creeren. Maar goed, we hebben legio voorbeelden hoe dat afloopt! Transparantie en een meer kwetsbare opstelling geeft naar mijn smaak een cultuur van wederzijds versterken. Doet misschien even pijn, maar lijkt mij een solide basis;-)
Chantal Klaver - Tuesday 09 March 2010 - 20:08Mee eens hoor Hems. Zie ik graag terug
Cees Hoogendijk - Wednesday 10 March 2010 - 11:11

@Hems Je betoog doet me weer denken aan het boek Who Really Matters van Art Kleiner. Over hoe de omgeving van een leider zich gedraagt. Je kunt die leider namelijk wel een heleboek 'eigenheid' toewensen, maar zijn gedrag wordt bepaald door de indrukken die hij uit zijn omgeving krijgt. En die omgeving wil wel eens heel erg de leider bevestigen in zijn leidersrol. Bijvoorbeeld omdat niemand anders het leiderschap op zich wil nemen. Of bijvoorbeeld omdat de leider over zo'n hoog verantwoordelijkheidsgevoel beschikt dat hij het beroep op zijn leiderschap wel moet honoreren. (De bobsleeleider schijnt overigens zijn probleem al eerder te hebben aangekaart, maar kreeg geen hulp. Schijnt in Zierikzee ook wel eens te gebeuren.) Dus hopelijk is jouw betoog hoe helder ook, niet alleen een oproep aan leiders om zo objectief en relfectief mogelijk te blijven, maar vooral ook aan hun (vaak blinde) volgers...

En zo ben ik weer terug bij mijn missie 'Kracht zonder Macht' die het werken volgens de principes van de Verticale Dialoog probeert te bevorderen. Want eenmaal in VD zijn situaties als door Hems geschetst nauwelijks denkbaar.

Latest change by: Cees Hoogendijk on 10-03-2010 10:14
Hems Zwier - Wednesday 10 March 2010 - 17:44 @Cees en weer zijn we het eens;-) Positief kritische volgers is dat wat elke leider zich mag wensen. En wat dat betreft roep ik die volgers maar al te graag op voor die verticale dialoog. Is jouw 'kracht zonder macht' missie ook uitgebracht in zo'n appetijtelijk boek als krachtbron? kijk wat je zegt over die bobsleeleider daar was ik al bang voor. Zoals gezegd met die man zou ik eens een stevige wandeling willen maken!
Mieneke Vaas - Wednesday 10 March 2010 - 19:20Het is inderdaad een vreemd fenomeen dat mensen graag willen volgen. Ze vinden het heerlijk dat er een leider is in hun midden en het lijkt alsof ze er geen moeite mee hebben dat de leider (te) veel verantwoordelijkheid krijgt toebedeeld. En als dat eenmaal gebeurd is dan lijkt er ook geen weg terug. De leider ziet zijn verantwoordelijkheid als een verworven recht en de volgens zien het als hun plicht om nu maar 'slaafs' te blijven volgen.
Standaard mensen van buiten de organisatie toevoegen aan het ' beoordelingsteam' kan preventief werken aan het volgse gedrag, maar hoe kunnen mensen van buiten de organisatie voldoende, maar niet te veel, betrokken blijven bij de organisatie om seieus genomen te worden?
Het voorbeeld van de bobsleeleider leert ons dat er in veel gevallen wel kritiek wordt geuit op een moment dat er nog voldoende kansen zijn om het tij te keren, maar dat er simpel weg gekozen wordt om de kritiek te negeren. Waarom is dat? Is dat omdat men denkt dat je nooit tot daden komt als je bij elk bezwaar stil gaat staan of is de leider en zijn (of haar!) hofhouding gewoon niet ontvankelijk voor kritiek?

Hems Zwier - Wednesday 10 March 2010 - 21:07 @Mieneke, tja vreemde ogen dwingen natuurlijk. Dat merk ik dagelijks als adviseur. En toch moet het een systeem worden waarin het normaal is elkaar positief kritisch scherp te houden, te bevragen, uit te dagen...noem het maar. Tja en met je eens over de bobsleeleider. Van jongs af aan hoor je natuurlijk...ah kom op joh even doorbijten dan komt het goed. Een heel gemakkelijke en weinig doeltreffende actie;-)

Reply on this article

Your e-mail address won't be published with the reply. It's only being used for registration purposes
I have a MINDZ account
I don't have a MINDZ accountName:
E-mailaddress
Website:
Type the 5 characters
Reply:

Subscribe

Weblog RSSSubscribe now! on this weblog via RSS and always keep in touch! How does RSS work?I want to subscribe via e-mail

Latest Comments

Most read

Welke blogs zijn deze maand het meest gelezen?
glaasje water KAN hier niet
Thursday 19 August 2010 - 14:34 - 835 keer gelezen
Pensioenen? Weg ermee!
Friday 20 August 2010 - 10:07 - 699 keer gelezen
Onze stilteruimte is geopend en te reserveren
Tuesday 31 August 2010 - 09:15 - 466 keer gelezen
Belastingen: het kan veel leuker in Society3.0
Sunday 29 August 2010 - 17:46 - 430 keer gelezen

Highest rating

Which weblog articles have the highest rating this month?

Creative Commons

Creative Commons LicenseOn this work a Creative Commons License applies.
Uitgelicht door MINDZ